Handig boekje voor de ‘ik wil overzicht’ moeder
Hoe leuk! Collega mamablogger Nathalie van Unicorn & Fairytales kwam met het geweldig leuke idee van een boekreis. Het boekje ‘Ik wil overzicht’ reist al geruime tijd langs allerlei blogs en een ieder schrijft haar bevindingen erover. Ik kreeg het boekje van Ineke van Geeky Mom. Vandaag ben ik aan de beurt. Voor inmiddels een ras-chaoot van heb ik jouw daar, is het boekje ‘ik wil overzicht’ een geschenk uit de hemel.
Wat lees je allemaal in dit artikel?
Controlfreak die het niet onder controle heeft
Ik was trouwens niet altijd een chaoot. Sterker nog, ik had het allemaal mega onder controle. Ik ben namelijk best een controlfreak te noemen, wellicht is dit nog een understatement ook. Echter het tij is gekeerd. Ik ben nog steeds een controlefreak, so far nothing new. Ik ben alleen nu een controlefreak die het niet onder controle heeft. Best lastig dus.
Hoe het begon: ik werd moeder
Het is allemaal begonnen toen ik moeder werd van onze 2e. Mijn geheugen is na de 2e bevalling echt een zeef geworden. Nee, ik verschuil me niet argeloos achter die hormonen, het is gewoon echt zo. Toen ik niet veel later moeder van kind 3 werd, werd het allemaal nog erger. Ik vergat van voren dat ik van achter leefde. Het ligt overigens niet aan mijn kinderen dat ik zo’n chaoot ben geworden. Nee, deze mama heeft simpelweg veel te veel aan haar hoofd. Lees maar mee:
#1 Ik ben (thank god for that) moeder. Ik ben moeder van 2 kleine blagen in de leeftijd van 1 en 3 jaar. F#cking tropenjaren dus.
#2 Ik heb een boxer. En echt, geloof me: een drukkere hond kun je niet indenken. Een lievere trouwens ook niet, dus inruilen voor een ander merk is geen optie helaas.
#3 Ik heb een full time baan. En best een drukke baan ook. Maar het is wel een leuke, afwisselende baan waaruit ik veel voldoening haal.
#4 Ik heb hobby’s. Té veel hobby’s. Ik mag namelijk graag freubelen, knutselen, DIYen, vormgeven, meubels pimpen… you name it. Als ik dus niet moeder of aan het werk ben, vind je mij aan de eettafel of achter de PC aan één van mijn hobby’s.
#5 En ik heb dus een blog. 2 jaar geleden bedacht ik dat ik dat er ook nog wel even bij kon doen. Tja, en een ieder die blogt zal beamen dat dit best wat tijd vergt. Overigens heb ik van dit besluit nog geen spijt gehad, want het heeft mij naast veel tijd gekost ook veel energie opgeleverd.
Lees ook: Een werkende moeder met een blog
Ik hunker naar meer structuur
Ik ben dus best druk, zoals je kunt lezen. Die drukte maakt dat ik het soms allemaal niet meer echt onder controle heb. Ik doe de dingen, vanwege tijdgebrek, dan ook vaak maar half of op de automatische piloot. Ik heb geen structuur en mijn planningen zijn een warboel. Kenmerken van iemand die te veel hooi op de vork neemt. Ik hunker dus naar meer structuur in mijn chaotische leventje. Meer orde, een betere planning en meer rust. Aan de andere kant wil ik ook niks van wat ik allemaal doe, opgeven.
Ik wil overzicht
Gelukkig was daar het boekje ‘Ik wil overzicht’ van Harriet Griffey. En ik haalde er een aantal hele fijne tips uit die ik meteen kan toepassen op mijn (veel te) drukke leventje. Die tips deel ik vandaag met jou. Misschien dat je er wat aan hebt.
Eenvoud is de ultieme verfijning
Ik begin even met een quote, vrij vooraan in het boekje. ‘ Eenvoud is de ultieme verfijning’. Ik zeg nog net geen amen, wel ‘less is more’. Want zo is het mijn inziens wel. Eenvoud is namelijk sterker dan complexiteit. Ik moet dus zorgen voor eenvoud in mijn leven. Eenvoud geeft overzicht en overzicht geeft rust.
Het ordedier, de stapelaar of toch een nepordelijke?
In het boekje staat een leuke quiz met vragen als: wat heb je in je portemonnee?’, ‘Wat motiveert je?’, Hoe organiseer je je werkdag?’ De antwoorden die je geeft vormen een bepaald type mens. Mijn uitkomst was niet eenzijdig. Want als ik alle vragen naar gevoel invul, dan ben ik zelfs meer type A of B, een ordedier of stapelaar. Toch schaar ik mijzelf momenteel liever onder type C, de nep-ordelijke. Zoals het boekje beschrijft: bij de nep-ordelijke lijkt alles geordend, maar in de keurige stapels zit geen lijn of logica. That’s me! Het lijkt allemaal super geordend, en ik laat mijzelf geloven dat dit ook zo is, maar in mijn hoofd is het soms pure chaos.
Tip 1: lijstjes
Het hoofdstuk ‘Leuke lijstjes’ is mij op het lijf geschreven. Ik heb niet veel onder controle, maar het maken van lijstjes gaat mij enorm goed af. Ik ben nou eenmaal een lijstjesmens in hart en nieren en maak zelfs lijstjes om lijstjes te maken. In het boekje wordt heel simplistisch uitgelegd hoe een lijstje werkt op / in ons geheugen. Een checklist waarop je gedane zaken kunt afvinken zorgt voor controle en uiteindelijk rust. Want een lijstje helpt ons afgemaakte taken uit ons eigen ‘werkgeheugen’ te wissen, waardoor ons brein een stukje opgeruimder wordt. Nu zijn ook mijn lijstjes de laatste tijd een chaos. Dus de eerste stap is orde aan te brengen in mijn lijstjes.
Lees ook: 10x ‘wat je nog niet wist over mij’
Ik geef je enkele voorbeelden van lijstjes die ik hanteer of (weer) ga hanteren.
#1 Het boodschappenlijstje. Misschien wel de meest bekende van allemaal. Ik vaar er wel bij. Stress over mijn boodschappen heb ik dan ook nooit. Ik heb een krijtbord waarop ik gaandeweg de week de boodschappen noteer die op zijn of nodig denk te hebben. Aan het einde van de week maak ik de balans op en ga ik ermee naar de supermarkt.
#2 Huishoudlijstje. Ik heb ook een huishoud to do-lijstje. Natuurlijk zit het in mijn kop dat ik de wc’s moet poetsen, wekelijks de planten moet water geven en de was moet doen. Maar toch schrijf ik het op het lijstje. Ik zet er ook zaken op die niet iedere week hoeven. Bijvoorbeeld de oven schoonmaken of de ramen lappen. En heb ik het gedaan? Dan streep ik het af. Niets is zo fijn als iets afstrepen van je lijstje.
#3 To do-lijstje. Dit lijstje is een lijstje wat ik enorm heb laten verslonzen. Dit lijstje ga ik dus weer invoeren want met zoveel nevenactiviteit zoals bloggen, reviews schrijven, vormgevingsklusjes MOET ik echt ook hiervoor een lijstje gaan opstellen. Ik ga maar eens beginnen met een agendaatje aan te schaffen. Gewoon zo’n papieren ding waarin ik per week kan schrijven wat ik moet doen.
Tip 2: overzicht in huis
Dit hoofdstuk gaat over ‘onnodige zaken in huis’. Nu ben ik enorm opruimerig, dus je zou zeggen dat deze tip aan mij voorbijgaat. Toch wil ik hem even benoemen, want in opruimen ben ik ook een enorme chaoot geworden. Zo sta ik namelijk met grote regelmaat voorover gebogen in de papierbak op zoek naar bonnetjes die ik heb weggegooid, maar eigenlijk nog had moeten bewaren. Ik maak mij overigens evenwel schuldig aan onnodig bewaren. Het dunschillervoorbeeld uit het boekje schetst precies zoals het is. ‘Als je al een dunschiller hebt die je fijn en prettig vindt, waarom zou je er dan 2 moeten hebben?’ Met deze stellingname in mijn achterhoofd ben ik meteen maar weer eens rigoureus gaan opruimen. Zo heb ik mijn 15 oude, ongebruikte vazen eindelijk bij het oud vuil gezet. Ben ik druk bezig met het uitzoeken van babykleertjes die echt niet meer kunnen (weg ermee) en staan er nog een aantal grote opruimacties van dien aard gepland. Een opgeruimd huis is immers een opgeruimd hoofd!
Tip 3: overzicht in je werk
Dit hoofdstuk is misschien voor mij momenteel wel de allerbelangrijkste. Want het is dankzij mijn werk in privétijd, dat ik de chaoot ben geworden die dit nu opschrijft. Ik volgde enkele jaren geleden er zelfs een cursus voor. Timemanagement, een hele zinvolle cursus vond ik dat destijds, zelfs voor iemand die het zo onder controle had als ikzelf. Toch heb ik anno nu moeite om zaken juist te plannen. Het boekje ‘Ik wil overzicht’ geeft handige tips voor timemanagement. Ik noem er een paar:
#1 Stel doelen. Weet wat je wil bereiken en bepaal hoeveel tijd je erin wilt steken om het te bereiken. Deze doelen schrijf ik meteen maar op in mijn aan te kopen agendaatje.
# 2 Neem niet te veel hooi op je vork. Leer ‘nee’ te zeggen.
#3 Stel realistische deadlines. Laat je niet pushen en neem de tijd voor zaken. Ga niet te overhaast aan het werk en stel duidelijke prioriteiten. Niet alles hoeft meteen, sommige dingen kunnen ook best even wachten.
#4 Ga niet multitasken. Concentreer je op 1 ding tegelijk en maak eerst iets af voordat je aan iets nieuws begint.
Dit zijn slecht 4 van de 12 zinvolle punten voor timemanagement. Punten die ik eigenlijk bijna allemaal wel kan toepassen en GA toepassen.
Conclusie: beginnen!
De conclusie uit het boekje is simpel. Orde maakt je leven makkelijker. En dat kan ik alleen maar beamen. Zoals Harriet Griffey beschrijft in het boekje kan orde scheppen een middel zijn om doelen te bereiken. Maar het kan ook een doel zijn op zichzelf. Vanaf vandaag stel ik mijzelf dan ook het doel van ‘nieuwe orde.’ Weg met de chaos in mijn hoofd, weg met de druk die ik mijzelf opleg van het ‘moeten’. Vanaf vandaag gaan we het anders doen. ‘Beginnen is het geheim van verder komen.’ Daar gaan we dan vanaf vandaag maar eens mee beginnen!
Ik stuur het boekje ‘Ik wil overzicht’ door naar Mary Lou van Mama Lou Blogt
Ik hoop dat jullie wat aan de tips hebben gehad. Heb je nog tips hieraan toe te voegen? Ik hoor ze graag.